Ik heb de leerlingen van HAVO 4 wiskunde B laten zien dat je met je GR vergelijkingen op kan lossen. Een soort van:-)
Leuk bedacht, maar sommige leerlingen krijgen een hele andere oplossing...:-)
Vreemd genoeg krijg ik met mijn apparaat netjes de bedoelde oplossing \(x=36\). Maar \(x=-5\) is ook een oplossing:
\(
\begin{array}{l}
20\left( {\frac{1}{{ - 5}} + \frac{1}{{ - 5 + 9}}} \right) = 1 \\
20\left( { - \frac{1}{5} + \frac{1}{4}} \right) = 1 \\
20\left( { - \frac{4}{{20}} + \frac{5}{{20}}} \right) = 1 \\
20\left( {\frac{1}{{20}}} \right) = 1 \\
Klopt! \\
\end{array}
\)
Kennelijk denken sommige apparaten 'anders' en vinden de 'andere oplossing'. Met Lower en Upper kan je aangeven in welk gebied je je oplossing wilt hebben. In 't geval van de metselaars wil je natuurlijk wel graag een positieve oplossing. Zet Lower op nul bijvoorbeeld. Dan gaat het zeker goed.
Misschien is het nog wel aardig om je af te vragen wat de oplossing \(x=-5\) precies betekent...:-)