Iedereen heeft zo zijn eigen beelden bij 'rekenen'. Wat vroeger 'hoofdrekenen' was is voor de een nog steeds 'rekenen met je hoofd', maar voor anderen is het met 'pen en papier'. Nou ja... Ik bemoei me er maar niet mee. Dat laat ik graag aan anderen over. Maar om toch nog enigszins 'bij te dragen aan het debat' zal ik hier 's wat aan 'handig rekenen' doen.
Bij 't 'hoofdrekenen' gaat het niet om het 'rekenen' op een manier zoals je dat op papier zou doen. In je hoofd een staartdeling maken is lastig.
Dat kan bijna niet de bedoeling zijn.
VOORBEELD
\(
\large 43 \times 17 + 57 \times 17 =
\)
't Is handig om eerst 43 en 57 op te tellen (dat is 100:-) en dat te vermenigvuldigen met 17, dat is dan 1700. Dat is een stuk handiger dan
\(
\large 43 \times 17 + 57 \times 17 = 731 + 969 = 1700
\)
De vraag is dan natuurlijk 'kan dat zo maar?' Dat kan zeker... handig wel:-)
ANDER VOORBEELD
\(
\large 8 \times 33\frac{1}{3} - 2 \times 66\frac{2}{3} =
\)
Wat is hier handig? Wel aan...
\(
\large 8 \times 33\frac{1}{3} - 2 \times 66\frac{2}{3} = 8 \times 33\frac{1}{3} - 4 \times 33\frac{1}{3} = 4 \times 33\frac{1}{3} = 133\frac{1}{3}
\)
...en dat kan uit je hoofd...
LAATSTE VOORBEELD
\(
\Large \frac{{13 \times 52}}{{169}} =
\)
Eerst 13 met 52 vermenigvuldigen en daarna delen door 169 is niet 'echt' handig. Dat kan beter:
\(
\Large \frac{{13 \times 52}}{{169}} = \frac{{52}}{{13}}\) = \(\large 4
\)
Je moet dan wel weten dat 169=13², maar dat is sowieso wel handig om te weten...