zaterdag 28 januari 2012

Onderwijs op maat

Eén van de redenen om ICT in het onderwijs in te zetten is de mogelijkheid om onderwijs op maat aan te bieden. Individuele leerroutes, aangepaste programma's, leer wat je nog niet kan, enz.

1.
In de tweede klas gaan de MAVO-leerlingen in plaats van de proef van hoofdstuk 5 maar 's een keer iets anders doen. Laat ze maar 's nabouwen met drie of twee aanzichten in DWO. 't Is dan wel handig als ze in wiskundeleraar.nl een werkruimte kunnen vinden met de nodige informatie. Daar kunnen ze ook aangeven als ze de opdracht gedaan hebben. Ik kan dan gaan kijken of het gelukt is en de opdracht afvinken en eventueel van feedback voorzien.

2.
Als een leerling een proef doet en het resultaat is wel erg anders dan de verwachting dan stuur ik wel 's de proef, de uitwerkingen, normering en een scan van het werk op. Zo'n leerling kan dan nog 's precies zien wat er fout ging, hoe het zou kunnen en waar wel en geen punten zijn toegekend. Dat is nogal leerzaam. Veel is daar niet voor nodig, maar 't is handig dat alle leerlingen een eigen mapje hebben voor bestanden op wiskundeleraar.nl. Ik zet het document gewoon in het mapje, stuur een berichtje en klaar is Kees.

3.
In de derde klas kan je leerlingen tegen komen die er niets van bakken. Ze willen misschien wel, maar 't lukt niet, dus doen ze maar niks, want dat heeft toch geen zin. Dat kan je natuurlijk niet goed vinden. Ik ben gestart met een soort bezemklas. 't Idee is om te om hoofdstuk 5 (HAVO) en hoofdstuk 4 (VWO) nu 's een keer wel goed te doen. 't Zijn typische wiskunde A hoofdstukken dus als ze nog iets willen dan zullen ze in de meeste gevallen in ieder geval wiskunde A gaan doen. Als dat hoofdstuk lukt dan is dat alvast weer een positieve ervaring, maar dan kunnen ze voor de hoofdstukken die ze erbij hebben laten zitten andere activiteiten doen. Dat moeten dan 'handige manieren' zijn om voldoende kennis op te doen die ze in de 4e klas nodig hebben.

In de tweede klas ga ik ook zo iets doen. Ik ga proberen om met name DWO in te zetten om leerlingen weer een beetje op 't spoor te krijgen. Algebraische vaardigeheden, grafieken tekenen, formules...

Die activiteiten ga ik via wiskundeleraar.nl ondersteunen, administreren, uitwerken, bedenken, afvinken en beoordelen. Hopelijk geraken ze daarmee weer een beetje op 't goede spoor. Dat lijkt me wel handig.:-)

4.
Daarnaast voorziet de website natuurlijk ook in de informatievoorzienig van alle leerlingen, jaarplanner, samenvattingen, overzichten, proeven en uitwerkingen, lopende planning, cijfers, vragen die ze (eventueel) kunnen overslaan, extra uitleg,...

Conclusie
Je moet je bij de inzet van ICT dus niet laten leiden door wat er kan, maar door wat je wilt. Er zijn vele manieren om dat voor elkaar te krijgen, maar daarover misschien later meer...