woensdag 26 februari 2014

Planning en uitstelgedrag

Het valt mij op dat sinds we een digitale jaarplanner gebruiken in de 4e klas leerlingen niet meer werken met de jaarplanner. 't Komt regelmatig voor dat leerlingen geheel verrast zijn als er een proef is. Dat is heel merkwaardig. Vooral als dat in de jaarplanner staat. Zo'n proef ligt dus al van tevoren vast...

Daarnaast gebruik ik op mijn website actueel waar ik laat zien wat we elke week doen. Meestal begin ik daar de les mee. Op dezelfde plek kunnen leerlingen zelfs met hun smartphone de agenda vinden. Dat is, zeg maar, de jaarplanner ONLINE.

Kortom: ergens klopt er iets niet.

Ik geloof dat leerlingen in HAVO 4 in 't algemeen zo'n 3 dagen voor een proef 's gaan kijken wat ze moeten doen. Vaak leidt dat tot een soort paniekreactie. O help... ik ben nog niet eens begonnen en nu al een proef. Als docent kan ik daar weinig mee. We zijn al 3 weken bezig met een hoofdstuk, je stelt de proef uit tot na de kerstvakantie en twee dagen voor de proef komt er een met de mededeling dat hij eindelijk z'n boek heeft teruggevonden maar dat het niet mogelijk is om een hoofdstuk in 2 dagen te doen en of ik misschien de proef kan uitstellen... zoiets...:-)

Hoe kan dat? Hoe moelijk is het om je aan de planning te houden? Een eerste stap zou al kunnen zijn om in ieder geval een planner te hebben. In het begin van het jaar heb ik daarvoor in 4e klas jaarplanners uitgedeeld. Maar die documenten zijn waarschijnlijk gebruikt om de open haard mee aan te maken...
Ach ja... aan mij kan het niet liggen.