- Eén onderwerp, één vraag op de toets kan al een wereld van verschil maken.
- Een onderwerp als 'procenten' is toch lastiger dan je denkt.
- Zelfs leerlingen met een voldoende zijn niet te beroerd om iets extra's te doen voor punten.
- Deze leerlingen komen er wel. Ik maak me wel zorgen om die leerlingen die hier niet aan mee doen. Aan de andere kant is dat nu wel heel zichtbaar. Wie wil en wie wil er niet? Zeer waardevolle informatie. Daar heb je geen 'learning analytics' voor nodig.
- Punten bijverdienen is voor veel leerlingen motiverend. Geen zesjes-cultuur.
- Prompte feedback werkt.
- Elektronisch leren, mits goed georganiseerd, is wel degelijk mogelijk.
- Als docent kan je heel veel leren van de fouten die leerlingen maken. Slordigheid, afrondfouten, niet goed lezen, eenheden, geen antwoord geven op de vraag... enz.
- Hoe kan je er achter komen of het werkt? Kunnen deze leerlingen nu opgaven over procenten beter dan eerst? Blijft het nu wel hangen?
- Als docent krijg je een goed beeld van de vaardigheden en de werkhouding.
- Je kunt goed de verschillend in aanpak, ijver en planning zien.
Voor deze opdracht heb ik 194 opdrachten nagekeken en van feedback voorzien. Alsof het allemaal niets kost.:-)