"In mathematics you don't understand things. You just get used to them."
John von Neumann"
John von Neumann"
Het doel van wiskundonderwijs zou je vooral moeten zoeken in het verwerven van een wiskundige houding.
- Sommige mensen vinden dat je bij wiskunde dingen leert waar je eigenlijk niet zo veel aan hebt. Wie lost er na de middelbare school nog een vergelijking op?
Je mag hopen dat de vaardigheden en kennis die je opdoet bij het leren oplossen van bijvoorbeeld vergelijkingen ook zijn weerslag heeft op andere menselijke bezigheden. Maar is dat wel zo?
Bij het lesmateriaal moet je proberen uit te zoomen! Hoe past dit lesmateriaal in de lange leerlijn omtrent het verwerven van die hogere kennis, begrip en inzicht? Draagt het daar aan bij? Geeft het goede leerlingen de mogelijkheden om zich te verdiepen? Is er een 'waarneembare neiging' naar meer begrip en meer abstractie?
Wiskunde leren heeft te maken heeft met begrip en inzicht. Hoe zit dat precies in elkaar? Bestaat er zoiets als begrip of inzicht? Wat is dat dan? Kan je dat leren? Kan je dat meten? Of zijn begrip en inzicht misschien een verzameling van allerlei andere dingen als ervaring, een goed geheugen of andere algemene vaardigheden?
Kortom? Wat zou het zijn? Moet je daar als leraar iets mee? Nee? Of Ja? En zo ja, wat moet je er dan mee?
- Vaardigheden, begrip en inzicht
- Voorkennis, algebra, probleemaanpak, begrip en inzicht
- De wijzers van de klok
- Het derde merkwaardige product
- Raaklijnen
- Drie manieren om (geen) wiskunde te leren
- Waar is dat voor nodig?
- Twee verschillende oplossingen van hetzelfde probleem?
- Vakdidactiek
- Symbol sense of beroepsdeformatie?:-)
- Het onzekerheidsprincipe
- Wiskunde leren is een fractal
- De kapitein
- Opgaven uit de voorbeeldtoets 3F van 2013
- Druk x uit in y
- Puzzel