maandag 31 augustus 2015
Een kelder schilderen
Het idee 'achter' de opgave zal zijn dat je bij a) de oppervlakte van de balk uitrekent. Annet moet 57 m² verven. Als je dat deelt door 3 dan krijg je 19. Ze heeft 19 liter verf nodig. Er zijn dan drie mogelijkheden:
I. 19 · € 6,75 = € 128,25
II. 10 · € 12,25 = € 122,50
III. 4 · € 29,50 = € 118,-
Als Annet zo voordelig mogelijk uit wil zijn (en wie wil dat nu niet...) kom je dan uit op mogelijkheid III? Of zou er misschien nog een goedkopere oplossing zijn? Op zich best een aardig sommetje misschien...:-)
Beren op de weg
Maar helemaal zonder problemen is zo'n opgave niet. Er zijn leerlingen (en volwassenen) die allerlei beren op de weg zien. Hoe zit dat met dat raam? Moet je dat negeren? Of moet je daar ook rekening mee houden? En hoe zit het met de deur? Hoe kom je deze kelder in? Via het raam? En moet je dan zelf een deur verzinnen? En moet je dat dan ook verven? En een bodem is toch gewoon een vloer waar je aparte vloerverf voor koopt? En het plafond met schimmelwerende verf...
Realistisch rekenen
Er zijn natuurlijk wel mensen te vinden die dit een typisch voorbeeld vinden van een mislukt idee waarbij het volstrekt logisch is dat mensen bij dit soort onzinnigheden afhaken. Kortom... Realistisch rekenonderwijs en zo... de teloorgang van het rekenonderwijs... flauwekul contexten... omringd door idioten... en andere berichten uit het rampgebied...
Maar dan?
De criticasters van het realistisch onderwijs kunnen best een punt hebben maar voor de leerlingen lost dat weinig op. Sterker nog... misschien worden ze nog 's extra gesteund in de neiging je vooral niet bezig te houden met het sommetje...
Sommetje
Als je dit soort sommetjes lastig vindt dan kan je je er gewoon niet mee bezig houden. Op zich is daar niets mis mee, maar 't helpt niks, het lost niets op. Sterker nog: het wordt alleen maar erger.
Je zou ook kunnen proberen om anders naar dit soort opgaven te kijken. Probeer (bijvoorbeeld) te bedenken wat de bedenker van zo'n sommetje in gedachte had. Verplaats je eens in het standpunt van die ander. Geef je eigen diepe gedachten een keer geen voorrang maar doe 's gek... Wat zou de bedoeling zijn van deze opgave? Gaat het om de kelder? De deur? Het raam? Wel of geen schimmelwerende plafondverf? Of zou het gewoon gaan om de oppervlakte van ruimtelijke figuren? Waar ging het hoofdstuk eigenlijk over? Over ruimtefiguren? O... in dat geval....:-)
Geniaal
Ik bedoel maar... als je jezelf in het algemeen slim genoeg vindt dan laat je door dit soort sommetjes toch niet van de wijs brengen? Bovendien is je verplaatsten in het perspectief van een ander ook niet verkeerd. Uiteindelijk ben je dan misschien beter af...