maandag 4 februari 2013

Dat kan toch niet zomaar?

In de tweede klas had ik de volgende vergelijking op het scherm geprojecteerd:

 

3x + 4 = 12x - 5


In het kader van 'ik ga 's uitleggen dat de 'balansmethode' wel handig is'. Op een bepaald moment komt er een vraag van leerling B.: 'Willem hoe kan nu 3x in één keer 12x worden? Dat kan toch niet zomaar?'

Ah... op zo'n manier:-) Kennelijk is het nog niet voor iedereen helemaal duidelijk wat een vergelijking voorstelt. Dat '='-teken is voor leerlingen nog steeds een 'signaal' om iets te gaan uitrekenen. Daar moet ik iets aan doen. Even uitleggen dat het =-teken bij 'wiskunde' een andere betekenis heeft, bijvoorbeeld. We hebben 't ook nog even over 'breien' gehad en de rekenmachine.

Zo zie je maar weer dat 'praten over wiskunde' toch wel belangrijk is... ik vond het, in ieder geval, een goede vraag en een mooi moment.:-)