maandag 27 juni 2016

Zes maken

\( \eqalign{ & (0! + 0! + 0!)! = 6 \cr & (1 + 1 + 1)! = 6 \cr & 2 + 2 + 2 = 6 \cr & \sqrt 3 \cdot \left( {\sqrt 3 + \sqrt 3 } \right) = 6 \cr & \sqrt 4 + \sqrt 4 + \sqrt 4 = 6 \cr & 5^0 + \sqrt 5 \cdot \sqrt 5 = 6 \cr & 6 - 6 + 6 = 6 \cr & 7 - (7:7) = 6 \cr & \root 3 \of 8 + \root 3 \of 8 + \root 3 \of 8 = 6 \cr & (9 + 9):\sqrt 9 = 6 \cr} \)

woensdag 15 juni 2016

Verdiepingsopdracht

Dit zou een aardige opdracht zijn (geweest) voor wiskunde D.


q5973img1.gifVan n3 witte kubusjes bouw je een grote kubus van n bij n bij n.
De buitenkant van deze grote kubus kleur je rood. De kubus wordt weer afgebroken...
Er zijn nu verschillende kubusjes:  witte kubusjes, kubusjes met 1 rood vlak, kubusjes met 2 rode vlakken en er zijn zelfs kubusjes met 3 rode vlakken.
Je kiest nu willekeurig een kubusje en met dat kubusje wordt gedobbeld.
  • Bereken de kans dat de een rood zijvlak boven komt te liggen.

  • Probleemaanpak, formules, kansrekenen, volhouden... maar helaas...

Een bijzonder vergelijking

Eigenlijk zijn alle vergelijkingen bijzonder, maar soms kom je wel 's dingen tegen die je opvallen. In WisFaq:
  • Hoe ik 4x3-9x2+4x-9=0 moet oplossen?
Dat is wel grappig. Valt je iets op? Kun je daar dan iets mee?

Er zit wel een soort herhaling in. Iets met 4 en 9. Dat is dan ook meteen de oplossing omdat je voor 4x3-9x2+4x-9 kunt schrijven x²(4x-9)+4x-9. Dat geeft:

x²(4x-9)+4x-9=0
(4x-9)(x²+1)=0
4x-9=0 of x²+1=0 (v.n.)
x=2\(\frac{1}{4}\)

Opgelost...:-)

Drieëntwintig

donderdag 9 juni 2016

Totaal overzicht HAVO wiskunde A

HAVO wiskunde A - getal en ruimte

Totaal overzicht HAVO wiskunde B

HAVO wiskunde B - getal en ruimte

dinsdag 7 juni 2016

Kamer overstag: toch 20 uur les voor docent

"Drie keer sinds eind 2014 diende D66-Kamerlid Paul van Meenen zijn motie in, drie keer werd die weggestemd. Vandaag, bij de vierde poging, gaat het wel lukken. Een Kamermeerderheid zal het streven steunen naar maximaal 20 lesuren voor een fulltime-docent in het voortgezet onderwijs en maximaal acht dagdelen lesgeven voor een voltijds leraar in het basisonderwijs."
 


"Een Kamermeerderheid zal het streven steunen naar maximaal 20 lesuren...." - eh... o ja joh? Vanaf 2032 zeker..!?:-) #datkannietgoedgaan

...maar hoe dan ook... die 20 lesuren...!? Dat gaat echt niet gebeuren... je zult het zien... #irestmycase #readmylips

vrijdag 3 juni 2016

Probleemaanpak deel 4 (slot)

Vandaag hebben we de laatste les probleemaanpak gedaan. De eindtoets. Er waren nog wel wat 'hints' nodig zo hier en daar, maar verder ging het heel goed. Het was in ieder geval mooi om te zien dat 'sommige dingen' die eerst nog niet zo 'vanzelfsprekend' waren nu al beter gingen.

q7360img1.gif

Ik ga de proeven in het weekend nakijken en misschien schrijf ik er nog wel iets meer over. Ik vond het in ieder geval een geslaagd project, 't is leerzaam en er wordt hard gewerkt, nagedacht en problemen opgelost!:-)
Bonus:

woensdag 1 juni 2016

Probleemaanpak deel 3

Vandaag hebben de volgende opdrachten gedaan:

twee metselaars

q7367img1.gif
Twee metselaars bouwen samen aan één toren. Ze doen er 20 uur over. Als ze elk apart een toren bouwen doet de ene er 9 uur langer over dan de andere.
  • Hoe lang doet elk over het bouwen van 1 toren?

twee slakken

q1229img5.gif
Twee slakken lopen allebei vanaf punt P naar C over de zijden van een rechthoekige driehoek. De ene slak loopt linksom en de andere slak loopt rechtsom. Als de slakken even hard lopen komen ze precies tegelijkertijd in C aan.  PB=5m en BC=12m.
  • Bereken exact de lengte van AP.

kubusjes

q5973img1.gifVan n3 witte kubusjes bouw je een grote kubus van n bij n bij n.
De buitenkant van deze grote kubus kleur je rood. De kubus wordt weer afgebroken...
Er zijn nu verschillende kubusjes. Witte kubusjes, kubusjes met 1 rood vlak, kubusjes met 2 rode vlakken en er zijn zelfs kubusjes met 3 rode vlakken.
  • Hoeveel kubusjes zijn er van elk soort uitgedrukt in n?
Ik heb nog maar 's gezegd dat met de SOLVER op de grafische rekenmachine vergelijkingen kunt oplossen (bij benadering). Zie eventueel F3: Solver

Naschrift

't Was nog aardig om vast te stellen dat voor Lower=-100 en Upper=0 de GR nog een oplossing heeft gevonden voor de twee metselaars. x=-5 is ook een oplossing. Dus de ene metselaar doet er -5 uur over om een toren te bouwen. Dat betekent dat hij 5 uur nodig heeft om een toren af te breken. Als de andere metselaar er 4 uur over doet om een toren te bouwen dan hebben na 20 uur kennelijk toch een toren af.:-)

Tenslotte de oefentoets uitgedeeld met uitwerkingen. Vrijdag a.s. doen we dan de echte toets in tweetallen.